Laihaa psykologiaa

Vaatekaupassa tällä viikolla sovitin erästä aivan yltiö söpöä paitaa. Paita jäi kuitenkin kauppaan koska pienin olemassa oleva koko oli minulle liian iso! Hämmentävää. Kyseessä ei ollut mikään Vero Moda tai Lindex, vaan pienempi liikeketju, jonka valikoima on vähän ehkä enemmän 40+ ikäisille.

Tämän tapahtuman seurauksena jäin miettimään mikä vaikutus vaatekoolla on ihmismieleen. Vaikka olen viime vuodet uskotellut että minulle laihuudella ei ole suurtakaan merkitystä kunhan on hyvä olo, olin pettymyksen (siis siitä ettei paita ollut minulle hyvä) lisäksi myös vähän mielissään. "Olen hoikka!", huuteli mieleni, kun koko S pyöri päälläni. Tosi asia on että sen vaatemerkin vaatteet olivat kokoluokaltaan reiluja, S vastasi todennäköisesti M kokoa. Ja silti mieli oli salaa tyytyväinen. Tämä samainen psykologia toimii varmasti myös niihin 40+ naisiin, jotka saavat kerrankin ostaa paidan kokoa M sen tavallisen L:n sijaan. Se että onko siinä mitään järkeä, ei vaikuta tunteeseen jonka se aiheuttaa.

Laihuus on hyvyys -ajattelu on iskostettu erityisesti naisiin jo pienestä pitäen ja itse toivoisin voivani auttaa ihmisiä dieettikierteessä. Painonhallinta terveellisillä keinoilla ja itsensä hyväksyminen ilman täydellisyyttä ovat ehdottomasti mun juttuja. Siinä on työstämistä (myös itselläni), mutta se on ehdottomasti mahdollista. Pienin askelin. Sitähän minä tietysti nyt parhaillaan opiskelen, eli todennäköisesti tulen tulevaisuudessa auttamaan ihmisiä dieettikierteessä ja monissa muissa ongelmissa! Tuntuu niin hyvältä edetä koko ajan kohti omaa unelmaa.

Matkaan huomenna Prahaan, romanttiseen ja historialliseen kaupunkiin. En malta odottaa. :)
Mukavaa viikkoa kaikille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti