Uusia lajeja, liikkumisen iloa

Vaikka työni on herättänyt minussa paljon negatiivisia tuntemuksia, täytyy sanoa siinä olleen myös jotain hyvää. Nimittäin vapaa-ajan aktiviteetit joita se on tarjonnut! (Okei, on muitakin mutta tämä tuli tänään erittäin positiivisena ajatuksena mieleen)

Olen niitä ihmisiä, jotka välttelee kuntosalijäsenyyksiä viimeiseen asti ja kokemukseni ryhmäliikunnasta on lähinnä yliopiston aerobicistä ja naisvoimistelijoiden jumpista. Ja ne ovat niitä täyteen ahdettuja, hikisiä ja hampaat irvessä -tunteja, joista on jäänyt kammo. Vieläkin joskus puistattaa. Muutaman kerran olen yrittänyt niitä pakolla jatkaa, mutta sitten aina kallistunut lähtemään mieluummin salille tai lenkille. Nämä ovat hyviä liikuntamuotoja, mutta pitemmän päälle vähän yksitoikkoisia. Varsinkin kun olen aina treenannut yksin.

Viime syksystä lähtien olen saanut kokeilla työpaikkani tarjoamia puoli-ilmaisia tunteja (ilman sitoutumista vuodeksi tai kahdeksi) kuten functionalia, pumppia, lattareita, tasapainojumppaa, joogaa, etnobiciä, afroa ja pilatesta ja oppinut vähän tietämään mitkä lajit sopivat minulle. Ilman tätä "tarjousta", eli siis sitä, että saan rauhassa käydä eri jumppatunneilla todella halvalla, en varmasti olisi koskaan edes viitsinyt kokeilla. Metodini on ollut käydä kokeilemassa lajia kerran tai pari ja todeta sitten kiinnostaako mennä jatkossa vai ei. Tämän suhteen olen koittanut olla rehellinen itselleni ja liikkua vain siinä muodossa kuin se on parhaalta tuntunut. Ja se on alkanut tuottaa satoa. :)

Tämän hetkinen tarpeeni on selvästi painottunut rauhallisiin lajeihin, koska hatha-jooga ja tasapainotunnit ovat olleet selviä ykkösiä. Vähän menevämpi ja itseni positiivisesti yllättänyt laji on lattarit. Olen saanut kuulla jo pienenä, ettei minun rytmitajuni ole häävi, joten kynnys tanssin aloittamiseen on ollut korkea. Siitä huolimatta olen nyt salsaillut välillä jopa eturivissä ja nauttinut jokaisesta minuutista! Tänään viimeksi lähdin tunnilta hymy huulilla ja innolla odotan seuraavaa viikkoa. Toivon, että jaksan jossain välissä kokeilla vielä muitakin lajeja, kuten vesijumppaa, kuntopiiriä, zumbaa jne. Yritän nyt vain nauttia liikkumisesta ja unohtaa suorittamisen. Siksi siis en aio pitää kiirettä ja yrittää survoa yhdelle viikolle liikaa.

Ei enää koskaan pakkoliikuntaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti